پایگاه صاعقه::ما در عصری زندگی می کنیم که عکاسی به صورت رایگان و بینهایت در اختیار ما قرار گرفتهاست. این مساله برای یک عکاس هم خوب است و هم بد.
به این لحاظ خوب است که میتوان مهارتهای عکاسی را به راحتی و به سرعت فراگرفت. همچنین کیفیت بسیار بالایی با قیمت بسیار کم در اختیار است. از طرف دیگر، به این لحاظ بد است که تعداد زیادی عکاس، بدون توجه به ترکیببندی اقدام به عکاسی کرده و از روی شانس گاهاً عکسهای خوبی میگیرند.
عکاسی دستگرمی را کنار بگذارید و به صورت جدی شروع به عکاسی کنید.قبل از اینکه کلید شاتر را بفشارید از خود بپرسید؛ «قصد بیان چه چیزی را دارم؟ قصد تعریف چه داستانی را دارم؟». راههای بسیاری برای رسیدن به توانایی پاسخ به این سوالات وجود دارد.
نور محیط خود را به دقت زیرنظر بگیرید، و فارغ از اینکه نور نرم (soft) یا نور سخت (hard) باشد، به تاثیر آن بر روی احجام، ساختمانها و … دقت کنید. مساله مهمتر دقت به کیفیت و کمیت نور و همچنین قابلیت کنترل و یا ساختن آن توسط خودتان، بدون توجه به زمان است.
نور و تاثیر آن بر روی ساختمانها و احجام اطراف خود را بنگرید.
وقتی به نور را با دقت بنگرید، هر جسمی در اطراف شما تبدیل به یک سوژه جذاب میشود
راههای بسیاری برای داشتن دید و بینش با قابلیت ترکیببندی سریع وجود دارد و همه آنها به تصمیمات شما قبل از فشردن دکمه شاتر مربوط میشود.
از نقطه فوکوس و عمق میدان استفاده کنید
یکی از راههای اصلی متمرکز کردن نگاه مخاطب بر روی سوژه موردنظر، فوکوس کردن روی آن و استفاده از عمق میدان مناسب است. با این کار نگاه مخاطب دقیقاً به جایی جلب میشود که میخواهید. فوکوس کردن روی سوژه و ترکیببندی تنها کسری از ثانیه زمان میبرد. باید کمی به این مساله فکر کنید تا بتوانید سریعتر تصمیم گرفته و به ترکیببندیهای قدرتمندتری برسید.
از نقطه فوکوس و عمق میدان برای جلب کردن نگاه مخاطب به سوژه مورد نظرتان استفاده کنید.
خطوط راهنما
مسالهای که بسیار نادیده گرفته میشود، قدرت خطوط راهنما در متمرکز کردن نگاه مخاطب در عکس است.
از خطوط راهنما در عکسهای خود بهره بگیرید.
قانون یک سومها
محل قرارگیری سوژه اصلی در کادر، یکی از مهمترین تصمیماتی است که عکاس به هنگام گرفتن عکس باید بگیرد و این بستگی به نوع ترکیب بندی دارد که عکاس بکار خواهد بست. البته استفاده بیش از حد از قانون یکسومها توصیه نمیشود، اما در صورت کارکرد ، از آن استفاده کنید.
در صورت کارکرد قانون یک سومها، از آن استفاده کنید.
هر زمان که خواستید از قانون یکسومها تخطی کنید، ولی برای تخطی از آن باید دلیل داشتهباشید.
از رنگها استفاده کنید
همانطور که از نقطه فوکوس برای متمرکز کردن نگاه استفاده میشود، استفاده از رنگها نیز ابزاری بسیار قدرتمند برای عکاسی است. حالت معکوس آن نیز صدق میکند؛ از آنجایی که رنگها نگاه را به سمت خودشان جلب میکنند، گاهی اوقات با سیاه و سفید کردن عکس، میتوانید تاثیر ناخواسته آنها را از بین برده و عکس خود را قدرتمندتر کنید.
فضای منفی
استفاده هوشمندانه از فضای منفی ، باعث قدرتمندتر شدن عکس شده و همچنین باعث تاکید بیشتر بر روی سوژه که در فضای مثبت قرار میشود.
استفاده از فضای منفی بر تاثیر عکس میافزاید.
الگو
الگوهای تکرار شونده را دیده و از آن استفاده کنید و یا درحالتی بهتر به دنبال شکستن آن باشید.
الگوهای تکرار شونده را دیده و آنها را بشکنید.
حتماً با عکسهای قدرتمندی مواجه خواهید شد که به صورت توامان از چند روش برای بهتر کردن ترکیب بندی خود استفاده کردهاند. مانند این عکس که از الگوی تکرار شونده، خطوط راهنما، قانون یک سومها و همچنین رنگ برای جلب توجه نگاه مخاطب خود به سوژه مورد نظرش استفاده میکند.
یادبگیرید که با خارج کردن عناصر غیر ضروری از کادر، به عکسهای قدرتمند برسید. یکی از چیزهایی که در کار اغلب هنرآموزان عکاسی مشاهده میشود،وجود عناصر بسیار زیاد در کادر آنها است.آنچه که در هنگام عکاسی از کادر خارج میکنید، تعیین کننده خوب یا خراب شدن عکس است. راه ساده را انتخاب کنید؛ عادت کنید که هنگام عکاسی کادر را برش بزنید.
برای رسیدن به یک عکس خوب، نیازی نیست که سوژه شما به صورت تمام و کمال در کادر باشد. تمرین کنید که هنگام عکاسی کادر را برش بزنید. استفاده از لنزهای ثابت به این امر کمک میکند.
کم هم زیادی است. مانند مینیمالیستها فکر کنید و به تاثیر عکستان بیافزایید.
اجسام، حتی معمولیترین آنها، وقتی در کادری تنگ و بسته قرار میگیرند بسیار جذابتر به نظر میآیند. به سوژه نزدیک شوید. فکر میکنید باز هم میتوانید به آن نزدیکتر شوید؟ پس نزدیکتر شوید.
کادر خو را پر کنید.
نزدیکتر و بازهم نزدیکتر شوید.
سعی کنید با پرسپکتیوهای متفاوت عکاسی کنید. از زاویه پایین و از زاویه بالا عکاسی کنید. با سربالا و سرپایین کردن دوربین خود، به تحرک عکس بیافزایید.
از زاویه بالا یا زاویه پایین عکاسی کنید. زاویه همطراز چشم چندان جذاب به نظر نمیرسد.
بستن کادر و حذف کردن عناصر مزاحم چند لحظه بیشتر طول نمیکشد. همچنین تغییر جا و زاویه برای حذف و یا پنهان کردن این عناصر چند ثانیه بیشتر زمان نمیبرد. اما این مساله بسیار حیاطی و الزامی است.
اگر در این عکس، گلدانهای پس زمینه درست بالای سر مرد میافتادند، عکس به طور کلی نابود میشد. اما همان جابجایی مختصر باعث دوری از این خطر شدهاست.
دفعه بعد که با دوربین خود بیرون رفتید، سعی کنید قبل از گرفتن عکس کمی فکر کرده و به این بیاندیشید که قرار است از چه چیزی و چگونه عکاسی کنید. مگر اینکه با سوژهای متحرک و فرار طرف هستید، مانند یک رویداد ورزشی، پرنده در حال پرواز و … .
به زودی این قوانین ترکیب بندی ملکه ذهن شما میشود. میتوانید عکسی را ترکیب بندی کنید، بدون اینکه به قوانین ترکیب بندی فکر کنید. با بالا رفتن تواناییهای عکاسی در شما، دید عکاسی به ناخودآگاه شما وارد شده و به آثار شما زیبایی میبخشد.
عکاسی مهارتی است که می تواند آموزش داده شود و با تمرین زیاد، رشد پیدا کند.
در اینجا، 7 قطره از اقیانوس این هنر شگفت انگیز و فوق العاده را برای شما بیان کردیم.
.: Weblog Themes By Pichak :.